
Niet kappen is niet compenseren
In de vele gesprekken de afgelopen jaren die Het Vlijmens Lint met de Projectgroep GOL en de Gemeente Heusden hebben gehad, hebben wij steeds aangedrongen op een goede groencompensatie voor de kap van de vele bomen in het kader van het GOL. Daarbij hebben wij uiteraard benadrukt dat het allerbest is geen schade te maken: wat niet gekapt wordt hoeft immers ook niet gecompenseerd te worden! Het is dus van groot belang voor de natuur, maar ook voor het project, om op boomniveau te kijken of kap wel echt noodzakelijk is. En dat is door de Projectgroep Gol en de overheden ook beloofd. Mooi dat daar nu een begin mee is gemaakt.
Bomen zuidwesten Gemeint niet gekapt
Het Vlijmens Lint heeft in het kader hiervan specifiek gesproken over de bomenrij op de Gemeint, waarvoor wat haar betreft kap onnodig leek. Vooruitlopend op de bredere inventarisatie kregen wij op 7 juli van de Projectgroep GOL en de aannemerscombinatie Besix-Mourik te horen dat de bomen ten zuidwesten van de Gemeint in ieder geval vrijwel gehaal zullen blijven bestaan. Van de 25 zomereiken, 2 essen en 3 ratelpopulieren zullen alleen 1 zomereik aan het einde van de rij en 1 andere (zieke) boom gekapt moeten worden. De reeds verleende kapvergunning zal dus niet geëffectueerd worden.
Inventarisatie kap en compensatie onderweg
Door ons is opnieuw gevraagd naar een goed overzicht van welke bomen en bosschages waar gekapt gaat worden, wat de getaxeerde waarde van de te kappen bomen is, hoeveel de compensatie is, hoe en waar die compensatie plaats zal vinden en hoe de realisatie gemonitord zal worden. Uiteraard op basis van de laatste inzichten dus minus de bespaarbare bomen en plus de nog aan te vragen kapvergunningen.
Daarbij is door ons opnieuw gewezen op de verleende vergunningen waarbij de wettelijke regels niet voldoende in acht zijn genomen. Eerder is al toegezegd dat de wettelijke normen wel toegepast zullen worden, maar wij begrepen ook dat de Provincie, die de buitendorpse (kom grenzen) compensatie voor haar rekening zal nemen, dat ook so wie so zal doen. Probleem bij de aanvragen, zo is ons verteld, is dat sommige bosschages of rijbeplantingen verdeeld zijn over verschillend bevoegd gezag qua vergunningen: deels de Gemeente Heusden, deels de Provincie en deels Rijkswaterstaat. Dat zou ook de reden van het opsplitsen van vergunningen van de kap van bomen in één en dezelfde rijbeplanting of bosschage zijn. Het opsplitsen maakt zowel aanvragen, beoordelingen en vergunningen natuurlijk niet veel makkelijker. Coördinatie en overzicht is daarom des te gewenster.
Update vergunningen en compensatieplan
De inventarisatie van bomen waarop de kapvergunning is gebaseerd is inmiddels 6 oud, de vergunning zelf 5 jaar oud. Er zal dus een update moeten komen van de boomvakken en er zullen nu kapvergunningen aangevraagd moeten worden. Het is daarom goed zo snel mogelijk een deugdelijk compensatieplan te hebben. Dat zal waarschijnlijk in september gepresenteerd worden. De landschapsarchitect zal de kwalitatieve invulling moeten geven.
Het Vlijmens Lint is gevraagd aan te geven waar zij in haar direct omgeving de compensatie ziet en dat zullen wij doorgeven. Wij zijn gevraagd en hebben aangegeven graag in een vroegtijdig stadium bij het compensatieplan van Vlijmen Oost betrokken te worden. Als bekend trekken wij op met de Natuur- en Milieuvereniging Gemeente Heusden in deze, die namens ons gezamenlijk bestuurslid ook aanwezig was bij het gesprek.
Vervuilde grond in de Biessertpolder?
Wij hebben opnieuw onze zorgen gedeeld over het gebruik van de vervuilde grond van de eventueel af te graven Spoordijk. Deze is vier maal door verschillende bureaus onderzocht. En dat leverde twee maal vervuiling boven de interventiewaarde van industriegrond op (die nergens ingezet mag worden) en tweemaal daar net onder. Bovendien bleek zink en nikkel al in een van de onderzoeken naar het grondwater uitgeloogd te zijn. Geen grond die je dus in de water compartimenteringsdijken kan inzetten, nabij het Natuur Netwerk Nederland of in de groenblauwe mantel. Ook niet door het nog eens te onderzoeken met of zonder partijkeuringen.
Wij hopen dat er een oplossing gevonden kan worden voor het niet afgraven van de spoordijk, want dan is er ook geen probleem om de grond te verplaatsen.