Raad van State geeft GOL het groene licht

De Raad van State heeft de aanpassingen en nadere verklaringen betreffende het Provinciaal Inpassing Plan Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) als voldoende beoordeeld, waarmee zij het GOL groen licht kan geven. Wij feliciteren de betrokken overheden met deze mijlpaal, want dat is het na zoveel jaren. Het is goed dat er duidelijkheid is gekomen, want de problemen in Vlijmen en Heusden stapelden zich op, en steevast werd, voor het niet verhelpen, verwezen naar de onzekerheid over het GOL.

Financiën nog onzeker, besparingen mogelijk

Inmiddels is het wel duidelijk dat de kosten voor de betrokken partijen veel hoger zijn dan oorspronkelijk begroot. Of alle betrokken betalende partijen, de Provincie Noord-Brabant, Gemeentes Heusden en Waalwijk en Waterschap Aa en Maas allen de portemonnaie willen trekken moet nog blijken. Het is denkbaar dat de vertegenwoordigers geïnteresseerd zijn in besparingen en wij kunnen er desgewenst wel een aantal aandragen.

Ruimte nodige aanpassingen te doen

  • Wij hopen dat er nu ook ruimte ontstaat de nodige aanpassingen te doen. Het is inmiddels helder dat de compartimenteringsdijken niet op de juiste plaats liggen rekening houdend met de inmiddels beschikbaar gekomen plannen voor de extra wateropslag in HoWaBo 2. Wij praten daar al enige jaren over met de verschillende overheden (waterschap, provincie en gemeente) en hopen dat we daar nu ook eindelijk concrete stappen in kunnen gaan maken.
  • Ook de andere loop van de Bossche Sloot is zo’n aanpassing. Door de verlegging is het afgraven van de dijkopgang niet nodig en kan veel natuur bespaard blijven. De 40 meter lange ecotunnel, onder wat inmiddels slechts een fietspad is, kan geheel komen te vervallen (en beter elders ingezet worden, bijvoorbeeld bij de opgang naar de Tuinbouwweg). Het vermijden van het van waternavel schoonhouden van een 40 meter lange duiker zal ook veel kopzorgen en jaarlijkse kosten besparen. En door de sloot te laten meanderen in plaats van recht te trekken kunnen we, in lijn met huidige inzichten, ook in de droge zomers meer water vast houden.
  • Verder is daar de wens van de Provinciale Staten, die wij van harte ondersteunen, om de plannen voor de spoorbruggen/spoordijk te herzien. Niet afgraven en geen lelijke betonnen brug tegen het erfgoed aan is goedkoper en levert geen probleem met zwaar vervuilde grond op, die dan mogelijk in de schone Biessertpolder uit kostenoverweging weer gebruikt zou moeten worden.

Aan de slag met groencompensatie!

  • In zijn algemeenheid: wat niet gekapt hoeft te worden hoeft ook niet gecompenseerd te worden! Dus kritisch kijken waar kap vermeden kan worden is van groot belang en ook al meerdere keren toegezegd. Wij verwachten daarover met de overheden nu concreet het gesprek aan te kunnen gaan.
  • Er zal zoals de Projectgroep Gol heeft laten weten een herevaluatie van de bomen moeten plaatsvinden. Door de grote aantallen bomen (in onze inschatting 6000 bomen, de projectgroep Gol heeft geen inschatting), zijn een hoop bomen waar vier jaar geleden een kapvergunning voor is verleend over de grens gegroeid waarvoor wel een vergunning nodig was. Voor zover er monetair gecompenseerd zou moeten gaan worden is ook een monetaire waardering nodig. Monetaire compensatie is overigens nadrukkelijk niet wat wij nastreven: wij vinden dat bomen conform uitgangspunt binnen het plan worden gecompenseerd en indien dat niet mogelijk nabij het plan. Alleen dat past in de natuurdoelstelling die het GOL heeft.
  • Er zijn volgens ons fouten gemaakt in de toepassing van de vastgestelde compensatie van reeds verleende kapvergunningen voor wat betreft het kappen van delen van rijbeplantingen van 25 bomen of meer en van bosschages van 10 are of meer. En er moeten nog extra kapvergunningen aangevraagd worden. De overheden hebben al aangeven dat zij de wettelijke normen (voortvloeiend uit de Wet Natuurbescherming) zullen volgen en dat deze omissies hersteld zullen worden.
  • Verder hopen wij dat er nu een ordentelijk dynamisch overzicht komt van alle in het kader van het GOL te kappen bomen en bosschages en welke compensatie daar tegen over moet staan. Dus niet alleen van de te kappen bomen waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar de te kappen bomen waarvoor nog geen vergunning is verleend. Het overzicht moet dynamisch zijn in de zin dat dat er met de overheden is afgesproken dat wij actief zullen kijken waar kap vermeden kan worden. En waar niet gekapt wordt hoeft ook niet gecompenseerd te worden. Het is goed als deze aanpassingen steeds transparant te volgen zijn voor alle belanghebbenden.
  • Last but not least moet een een compensatieplan opgesteld en goedgekeurd worden. Hoe en waar wordt het groen gecompenseerd en hoe en door wie de realisatie van de compensatie wordt gemonitord.

Verkeersafwikkeling binnen het dorp

Nu het plan voor het buiten-dorpse verkeer voorlopig gereed is, is het ook van belang dat er een meer concreet plan komt wat de gevolgen zij voor de verkeersstromen binnen het dorp en hoe we binnen Vlijmen het karakter van het dorp overeind gaan houden. Dat lijkt nog een stevige puzzel te worden, maar gelukkig kunnen we daarbij dan van de laatste gegevens gebruik maken en niet die van flink wat jaren geleden. Het afmaken van de rondwegstructuur lijkt daarbij onvermijdbaar denken wij.

Kortom het GOL heeft het groene licht, maar veel werk zal nog moeten worden gedaan. Het Vlijmens Lint daarbij als altijd constructief blijven zoeken naar goede oplossingen die de landschappelijke waarden op het gebied van erfgoed en groen zoveel mogelijk kunnen behouden en ontwikkelen.